top of page

BAKGRUND MATTEVÄSKAN

Förlagan till Matteväskan föddes redan runt år 2008. Jag arbetade då som klasslärare i åk 2 i grundskolan och startade parallellt med den ordinarie undervisningen ett projekt med målet att förbättra elevernas resultat i skolämnet matematik samt inställningen till detsamma.

   Jag upplevde att den insats som gav bäst resultat var just Matteväskan. Det började med att en ful och övergiven ryggsäck hemifrån fylldes med väl utvalda spel samt en plastask med alla nödvändiga tillbehör. Under ett föräldramöte spelade vi tillsammans spelen och avslutade med en tävling, att uppskatta antalet stenkulor i en glasvas. Den familj som var närmst det rätta svaret fick hem Matteväskan redan samma kväll. Ryggsäcken var väldigt åtråvärd och varje ny tisdag lämnade en stolt elev klassrummet med Matteväskan på ryggen för att lämna tillbaka den en vecka senare.

   Matteväskan visade sig med tiden ha många positiva effekter. Först och främst fick eleverna en mer positiv inställning till ämnet matematik. Men även hemmens engagemang ökade inom ämnet, något som sedan smittade av sig på det övriga skolarbetet. Matteväskan blev en positiv länk mellan hem och skola. Föräldrarna uppskattade den naturliga och lättsamma ingången till deras barns skolarbete och nämnde ofta den delaktighet och gemenskap de upplevde när de samlades kring spelen.

   År 2016, cirka åtta år senare, kom Matteväskan version 2.0. Borta var den fula och övergivna ryggsäcken och i stället levererades allt materiel numera i en snygg och modern ryggsäck, redo att göra nya elever stolta och samtidigt utveckla deras matematiska förmågor. Jag både tror och hoppas att Matteväskan kommer nå minst lika stor framgång i era klasser som den har gjort i mina.

Den första Matteväskan

BildMattevaskan.jpg

Matteväskan 2.0

bottom of page